Gallery

Vecie labie griķi, griķīši!

11 Aug

Labrīt, labrīt, labrīt!!

Nu mēs tā arī vēl esam pie uztura piramīdas apakšas.. Sapratu, ka būtu svarīgi uzrakstīt arī par griķiem, jo tie ir mūsu valsts dārgums!:) Ļoti bieži raksti par veselīgu uzturu ir tulkoti no citām valstīm un tāpēc tur vairāk ir pieminēti rīsi, bet griķi bieži vien atstāti novārtā, tāpēc šoreiz vēlos tos īpaši izcelt:)

Es pati griķus sāku uzturā lietot tikai tad, kad uzzināju to, cik tie vērtīgi-tātad, tikai maksimums 1 gadu.. Nav tas gluži mans mīļākais ēdiens, bet varbūt vaina ir tajā, ka neesmu atradusi tiem labu recepti..

Tātad, ļaujiet man Jums stādīt priekšā-

GRIĶI

Griķi ir vērtīgi putraimi, kurus var nopirkt veselos graudos, šķeltus un kā vārāmās griķu pārslas. Tos uzskata par vienu no labākajiem diētiskajiem produktiem. Salīdzinājumā ar citiem putraimiem griķos ir mazāk ogļhidrātu, daudz aminoskābju, taču galvenais – griķi ir bagāts dzelzs avots.

 

Griķi satur lielu daudzumu vitamīnu – B, PP, P, rutīnu – un mikroelementus, no minerālvielām – kalciju, fosforu, jodu, sāli un dzelzi. Griķi nostiprina kapilārus un detoksificē aknas, ir īpaši vērtīgi zarnu traktam, veicina žultsakmeņu slimības profilaksi, tiem piemīt holesterīnu pazeminošas īpašības, palīdz, ja ir osteoartrīts. Spēcina organismu un stimulē asinsradi. Ja salīdzina griķus ar citiem putraimiem, tad tiem piemīt lielāka enerģētiskā vērtība. Griķi sniedz labu sāta sajūtu, pateicoties zarnu trakta darbībai. Šos putraimus iesaka iekļaut uzturā cukura diabēta gadījumā, jo tie stabilizē cukura līmeni asinīs.

Eksperta viedoklis

Andis Brēmanis, dietologs

– Griķi ir viens no tiem graudaugiem, ko veiksmīgi var izmantot, veidojot savu ikdienas ēdienkarti. Griķi veicina cietes šķelšanos, kas uzsūkusies organismā. Griķus var izmantot pie gaļas ēdieniem, kombinēt ar dārzeņiem un uzvārīt no tiem piena zupu. Griķos ir B grupas vitamīni, rutīns, arī minerālvielas, mikroelementi. Griķi ir labs diētiskais produkts. Atrast tajos kaut ko sliktu ir grūti. Tiem, kam raksturīga celiakija, var izmantot alternatīvu – griķus, jo rudzus, miežus, auzas, kviešus nedrīkst lietot. Uzmanīties vajag ar griķu pārslām, kas mēdz būt ar kaut ko papildinātas, piemēram, sāli. Uztura dažādībai kartupeļus un rīsus droši var aizvietot griķi.

100g vārītu griķu satur: 73g ogļhidrātus, 5g šķiedrvielas, 2,5g taukus, 335kcal

About these ads

3 Atbildes to “Vecie labie griķi, griķīši!”

  1. Keikei Augusts 12, 2011 at 19:22 #

    Jāsāk man arī tagad lietot griķus, griķīšus,.
    Nezināju, ka tie tik labi ;)

  2. logini Augusts 12, 2011 at 21:46 #

    :)Ja atklāj kādu gardu recepti, pieraksti te, jo cik esmu manījusi pēc sevis- griķi asociējas ar veco cilvēku ēdienu,jo vismaz man kādreiz tos taisīja vecmamma:) Tāpēc kāda jauna garda receptīte ļoti noderētu! .es arī- kad uzzināju cik tie labi, sāku tos iekļaut uzturā..un nav nemaz tik traki, sāku jau pierast:) Un arī vīrs priecīgs, jo viņam griķi garšo!

  3. logini Augusts 13, 2011 at 18:16 #

    Šodien taisīju griķus-kā parasti, visu liku “uz dullo”,bet beigās ļoti gardi sanāca!
    Pie receptēm šo pielikšu citreiz, kad iemācīšos no tel.dabūt bildes ārā, bet tiem,kas grib jau izmēģināt, rakstu te-
    Vajadzīgs(1pers)
    *3šķēles kabacis
    *1tomāts
    *nedaudz saldētās zaļās pākšu pupiņas
    *pus paciņa griķu
    *garšvielas pēc gaumes(es liku “uz ātro” grašvielu vistas ēdieniem-man tās ļoti garšo)

    -uzvāra griķus..
    -uz pannas apcep kubiciņos sagrieztu kabaci,līdz paliek smuki brūns
    -pievieno kubiciņos sagrieztu tomātu
    -pievieno pākšu pupiņas(nezinu kā būtu ar svaigām..tās varbūt labāk pirms tam apcept)
    -kad viss kopā sacepies(tomāts izjūk), pieber klāt griķus(man tur bija nedaudz šķidrums vēl palicis, tad nu pievienoju ar visu šķidrumu,lai sulīgāks), samaisa un pieber garšvielas

    GATAVS:) Pasniedzu ar tomāts+krējums salātiem- šķidrums no salātiem ļoti labi derēja kā mērcīte griķu sacepumam,lai nav par sausu.

komentāri

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

%d bloggers like this: